Kontenerowe Stacje Transformatorowe w obudowie betonowej

Wstęp

ZPUE S.A. produkuje stacje kontenerowe od ponad 30 lat. Doświadczenie poparte wysoce wyspecjalizowaną wiedzą inżynierską pozwoliło stworzyć szeroką gamę rozwiązań skierowanych do energetyki zawodowej, przemysłu, odnawialnych źródeł energii, jak również specjalistycznych - dedykowanych dla transportu szynowego. Produkcja blisko 3000 tysięcy stacji rocznie daje ZPUE S.A. pozycję lidera w tej dziedzinie na polskim rynku. Z biegiem lat spółka stała się zauważalnym i zaufanym partnerem dostaw na rynku europejskim i światowym.

Stacje w obudowach betonowych z wewnętrznym korytarzem obsługi typu MRw-b to prefabrykowane kontenery składające się z trzech monolitycznych elementów żelbetowych, wykonanych w klasie C30/37 - fundamentu, bryły głównej oraz dachu. W standardowym wykonaniu konstrukcja stacji umożliwia wstawienie transformatorów hermetyzowanych o mocy do 1000 kVA.

W ofercie posiadamy również rozwiązania umożliwiające montaż jednostek większej mocy, nawet do 4 MVA w różnych wariantach wykonania (olejowe z konserwatorem, żywiczne, specjalistyczne). Rozwiązania takie, ze względu na swoją specyfikę, wymagają każdorazowo konstrukcji z producentem stacji. Montaż transformatora odbywa się poprzez drzwi komory transformatora lub od góry po zdjęciu dachu, natomiast jego obsługa po otwarciu drzwi do komory transformatora.

W zależności od przeznaczenia w stacjach montowane są rozdzielnice własnej produkcji:

  • SN - pierwotny rozdział energii: RELF, RELF 2S, RXD,
  • SN - wtórny rozdział energii: Rotoblok, Rotoblok SF, Rotoblok VCB, TPM,
  • nN - RN-W, Instal-Blok, ZR-W, Sivacon.

Inne po uzgodnieniu z producentem.

Wyżej wymienione rozdzielnice stanowią niezależne, wstawialne elementy wyposażenia stacji, a ich obsługa odbywa się w zależności od wariantu samej stacji zarówno z wewnętrznego korytarza lub z zewnątrz po otwarciu drzwi danego przedziału. Połączenia pomiędzy rozdzielnicą SN, a transformatorem oraz między transformatorem, a rozdzielnicą nN wykonane są kablami, opcjonalnie w wykonaniach specjalnych mostami szynowymi lub szynoprzewodami.

Parametry techniczne

Parametry elektryczne SN nN
Napięcie znamionowe do 36 kV do 1 kV
Prąd znamionowy do 4000 A do 6300 A
Prąd znamionowy krótkotrwały wytrzymywany do 40 kA (3s) do 105 kA (1s)
Prąd znamionowy szczytowy wytrzymywany do 100 kA do 231 kA
Częstotliwość znamionowa 50/60 Hz
Maksymalna moc transformatora do 4000 kVA
Stopień ochrony IP 23D lub IP 43
Stopień ochrony IK10 (20J)

Stacje zostały przebadane w zakresie obowiązujących norm w akredytowanych laboratoriach europejskich.

Zgodność z normami

  • PN-EN 62271-202 - Wysokonapięciowa aparatura rozdzielcza i sterownicza - Część 202: Stacje transformatorowe prefabrykowane wysokiego napięcia na niskie napięcie; + normy związane.
Tabela doboru wkładek bezpiecznikowych oraz prądów znamionowych transformatorów 40÷4000 kVA
Moc
transformatora
w [kVA]
Znamionowe napięcie transformatora
6 kV 10 kV 15 kV 20 kV 30 kV 6 kV 10 kV 15 kV 20 kV 30 kV 0,4 kV
Znamionowy prąd wkładki bezpiecznikowej [A] Znamionowy prąd transformatora [A]
40 - 6,3 6,3 6,3 - - 2,3 1,5 1,15 - 57,7
63 16 10 10 6,3 6,3 - 3,6 2,4 1,8 - 90,9
100 25 16 16 10 6,3 9,6 5,8 3,8 2,9 1,9 144,3
160 40 25 20 16 10 15,4 9,2 6,2 4,6 3,1 230,9
250 63 40 25 20 16 24,1 14,4 9,6 7,2 4,8 360,8
400 80 63 40 31,5 20 38,5 23,1 15,4 11,5 7,7 577,4
630 125* 80 63 50 31,5 60,6 36,4 24,2 18,2 12,1 909,3
800 - 100 63 50 50 77 46,2 30,8 23,1 15,4 1155
1000 - 125* 80 63 50 96,2 57,7 38,5 28,9 19,2 1443
1250 - - 100 80 63 120,3 72,2 48,1 36,1 24,1 1804
1600 - - 125* 100 80 154 92,4 61,6 46,2 30,8 2309
2000 - - - 125* 100 192,5 115,5 77 57,7 38,5 2887
2500 - - - - 125* 240,6 144,3 96,2 72,2 48,1 3608
3150 - - - - - 303,1 181,9 121,2 90,9 60,6 4547
4000 - - - - - 384,9 230,9 154 115,5 77 5774

* - dotyczy rozdzielnic SN typu Rotoblok SF i TPM

Uwaga!
1) Należy stosować typowe wkładki bezpiecznikowe wg normy IEC 282-1, DIN 43625 z zabezpieczeniem termicznym.
2) Przy obliczaniu prądu znamionowego transformatora nie uwzględniono 20 % przeciążenia.

Warianty Stacji Transformatorowych

Dzięki wieloletniemu doświadczeniu oraz zespołowi wykwalifikowanych inżynierów jesteśmy w stanie przygotować rozwiązania wykonane zgodnie z indywidualnymi potrzebami nawet najbardziej wymagających klientów. Dowodem mogą być dostawy dla takich kontrahentów jak: PGE, TAURON, ENERGA, ENEA, innogy, PKP Energetyka, KGHM, KWB Bełchatów, ČEZ, EON, RWE, Alstom oraz wielu innych.

Bryła główna

Konstrukcja

Przeznaczeniem bryły głównej jest zabudowa rozdzielnic SN i nN, urządzeń zdalnej kontroli, sygnalizacji, układów pomiarowych, transformatorów, agregatów oraz innych urządzeń zgodnie z projektem.
Obudowy stacji z wewnętrznym korytarzem obsługi, wykonane są jako kompletne, przestrzenne, samonośne konstrukcje żelbetowe, stanowiące monolityczny odlew ścian bocznych wraz z płytą posadzkową. Bryła główna stacji z obsługą zewnętrzną wykonana jest jako połączenie ścian bocznych z misą fundamentową.
Zbrojenie bryły głównej (ścian bocznych oraz podłogi) wykonane jest jako spójna całość – klatka gwarantująca ekwipotencjalizm, jak również niwelująca promieniowanie elektromagnetyczne, generowane przez zamontowane wewnątrz urządzenia. Siatka zbrojenia połączona jest z fundamentem oraz dachem stacji.
Obudowy wykonane są z betonu klasy co najmniej C30/37, co zapewnia wysokie bezpieczeństwo obsługi i osób postronnych, jak również gwarantuje wieloletnie, bezawaryjne funkcjonowanie bez konieczności wykonywania prac konserwacyjnych.
W podłodze korytarza obsługi stacji z wewnętrznym korytarzem obsługi, umieszczony jest właz do fundamentu stanowiącego jednocześnie kablownię.

Wykończenie ścian

Wewnętrzna powierzchnia ścian, dekoracyjnie pokryta jest tynkiem lub farbą w kolorze białym. Ściany zewnętrzne, w standardowy wykonaniu pokryte są tynkiem ozdobnym. Zestawienie kolorystyczne oraz odniesienie się do palety barw RAL zostały przedstawione poniżej.

Istnieje możliwość wykonania stacji według indywidualnych wymagań architektonicznych, biorąc pod uwagę wszystkie dostępne środki i materiały do wykończenia powierzchni betonowych. Rodzaje tynku np. silikonowy, mozaikowy, kolory, czy materiały takie ,jak klinkier, imitacja muru, itp. nieuwzględnione w poniższym zestawieniu, dostępne są po uzgodnieniu z producentem. Należy jednak pamiętać, że ich wybór będzie związany z wydłużonym terminem realizacji oraz indywidualnie przygotowaną ofertą techniczną oraz cenową.

Podstawowe kolory tynku Kolor zbliżony do
TEXAS TX2   RAL 1015
ATLANTIC AT2   RAL 7047
Biały   RAL 9016
Opcjonalne kolory tynku Kolor zbliżony do
BALI BL2   RAL 6019
ETNA ET2   RAL 7044
FLORIDA FL2   RAL 1015
MADEIRA MD1   RAL 1015
POLAR PL1   RAL 7047
SAVANNE SV4   RAL 1001

Uwaga!
Kolory pokazane w tabeli mogą się różnić od tych w rzeczywistości!
Przy doborze kolorów należy zawsze porównywać z oryginalnym wzornikiem kolorów.

Stolarka stacyjna

Wszystkie elementy metalowe zamontowane na zewnętrznej stronie stacji wykonane są z aluminium lakierowanego proszkowo według palety RAL. Poniższe zestawienie zawiera podstawową, dostępną kolorystykę drzwi oraz żaluzji wentylacyjnych. Inne materiały oraz kolorystyka, dostępne są po uzgodnieniu z producentem. Należy jednak pamiętać, że ich wybór będzie związany z wydłużonym terminem realizacji oraz indywidualnie przygotowaną ofertą techniczną oraz cenową.

stolarka stacyjna
Kolor
RAL 3003 RAL 7032 RAL 8004
RAL 8017 RAL 6001 RAL 8007
RAL 5010 RAL 7024 RAL 9016

Uwaga:
Kolory pokazane w tabeli mogą się różnić od tych w rzeczywistości! Przy doborze kolorów należy zawsze porównywać z oryginalnym wzornikiem kolorów.

Drzwi

W zależności od przeznaczenia, drzwi stacji wykonane są jako jednoskrzydłowe (np. korytarz obsługi rozdzielnic) lub dwuskrzydłowe (np. komora transformatora), a ich wielkość dopasowana jest do gabarytów wstawianych urządzeń. Mogą być wykonane jako pełne lub z żaluzjami wentylacyjnymi, natomiast dwupłaszczowa konstrukcja zapobiega skraplaniu się wody wewnątrz stacji. Podstawowy stopień ochrony to IP 23D lub IP43 (po uzgodnieniu z producentem możliwe jest wykonanie drzwi w innym wariancie).

Wszystkie drzwi otwierane są na zewnątrz (kąt otwarcia do 95o - inny na zapytanie), posiadają mechanizm blokowania w pozycji otwartej oraz kryte zawiasy wewnętrzne z elementami ciernymi wykonanymi ze stali nierdzewnej. Drzwi posiadają trzypunktowe ryglowanie, blokowane zamkiem przystosowanym do montażu wkładek patentowych ze zintegrowaną ochroną przed wpływem czynników zewnętrznych. Dodatkowo na drzwiach mogą być zamontowane niezależne uchwyt do zakładania kłódki. Dla stacji z wewnętrznym korytarzem obsługi, zamek drzwi stacji umożliwia ich otwarcie od wewnątrz, niezależnie od pozycji klamki zewnętrznej, uniemożliwia to zamknięcia pracownika wewnątrz stacji.

Drzwi stacji kontenerowych w obudowie betonowej

Żaluzje wentylacyjne

Żaluzje wentylacyjne (nawiewno - wywiewne) montowane w stacjach transformatorowych, zapewniają utrzymanie odpowiedniego poziomu temperatury wewnątrz komór transformatorowych oraz zapewniają wentylację pomieszczeń, w których znajdują się urządzenia elektroenergetyczne.

Dzięki przemyślanej, opatentowanej konstrukcji labiryntowej o dużej wydajności, możliwa jest wentylacja grawitacyjna nawet dla transformatorów o mocach do 1250 kVA przy minimalnych wymiarach samych żaluzji. Rozwiązanie takie minimalizuje koszt eksploatacji stacji transformatorowych poprzez brak konieczności stosowania wentylatorów nawiewnych czy wyciągowych (m.in. koszt energii elektrycznej, serwisowania, części zamiennych).

Należy jednak mieć na uwadze indywidualne wymagania odnośnie wentylacji stacji transformatorowych np. ze względu na montaż transformatorów lub urządzeń generujących duże ilości ciepła, wentylacja grawitacyjna musi być wspomagana wentylatorami nawiewnymi oraz wyciągowymi. Ich wydajność oraz lokalizacja dobierana jest przez doświadczonych inżynierów wspomaganych narzędziami informatycznymi.

W standardowym wykonaniu żaluzje wentylacyjne zapewniają stopień ochrony IP 23D lub IP 43. Żaluzje o stopniu ochrony IP 43 posiadają wewnętrzne zabezpieczenie przed przedostawaniem się owadów do wnętrza.

W lokalizacjach narażonych na duży stopień zapylenia (np. zakłady przemysłowe), możliwe jest wykonanie żaluzji wentylacyjnych z wkładami filtracyjnymi. W takim przypadku należy jednak pamiętać, że instalacja wyposażona we wkłady filtracyjne wymaga wspomagania wentylatorami w celu zapewnienia odpowiedniej wymiany powietrza oraz regularnego czyszczenia lub wymiany samych wkładów filtrujących.

Przekrój żaluzji wentylacyjnej IP 23D
Wentylacja wymuszona, układ z filtrami
Żaluzja wentylacyjna IP 43

Lokalizacja stacji ze względu na ochronę przeciwpożarową

Lokalizację stacji należy realizować zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z dnia 15 czerwca 2002 r. Nr 75, poz. 690 z późniejszymi zmianami) lub lokalnymi przepisami.

Poszczególne przypadki usytuowania stacji należy rozpatrywać indywidualnie i skonsultować się z ZPUE S.A. lub z uprawnionymi służbami (opinia p.poż. wydawana przez rzeczoznawcę ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych).

Ochrona przeciwpożarowa

W celu zapewnienia możliwie najwyższego poziomu bezpieczeństwa przeciwpożarowego oraz ograniczenia możliwości powstania pożaru, czy ewentualnych jego skutków w stacjach transformatorowych stosuje się bierne środki ochrony takie jak: ściany i stropy oddzielenia pożarowego, klapy odcinające czy drzwi p.poż.
Podstawowym środkiem ochrony przeciwpożarowej większości produkowanych przez ZPUE stacji transformatorowych jest specjalna konstrukcja ścian zewnętrznych lub działowych oraz stropów, zapewniająca klasę oddzielenia na poziomie REI 120, gdzie poszczególne wartości oznaczają odpowiednio: R - nośność ogniowa (wytrzymałość konstrukcji), E - szczelność ogniowa (przenikanie płomieni lub gazów przez powierzchnię), I - izolacyjność ogniowa (nagrzewanie się powierzchni), 120 - czas wyrażony w minutach dla wymienionych kryteriów. Klasa wykonania ścian została potwierdzona przez Zakład badań ogniowych Instytutu techniki budowlanej oraz niezależnych rzeczoznawców do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych.

Aby zapewnić odpowiednią klasę oddzielenia przeciwpożarowego ścian z żaluzjami wentylacyjnymi oraz stropów z zamontowanymi wentylatorami wyciągowymi, stosuje się w nich klapy ocinające o stopniach ochrony np. EI 60 czy EIS 120. Podczas pożaru gwarantują zachowanie odporności ogniowej oraz zapobiegają rozprzestrzenianiu się ognia, dymu i gazów pożarowych zarówno do pozostałej części budynku nie objętej pożarem, jak również na zewnątrz stacji.
Opcjonalnie w ścianach stacji gdzie znajdują się drzwi, a zachodzi konieczność zapewnienia przez obudowę odpowiedniej klasy odporności ogniowej, montowane są drzwi zapewniające klasę oddzielenia pożarowego EI 60 lub EI 120. Przy doborze klasy zamknięć lub przegród przeciwpożarowych należy mieć na uwadze łączną ich powierzchnię zajmowaną na ścianie lub stropie stacji.

klapa odcinająca, montowana w ścianach stacji przed żaluzjami wentylacyjnymi (np. mcr WIP/S)
Klapa odcinająca
klapa odcinająca, montowana w stropie stacji, pod wentylatorem wyciągowym (np. mcr FID S/S c/P)
Klapa odcinająca

Instalacje wewnętrzne

Instalacja uziemiająca

W celu zagwarantowania wysokiego stopnia bezpieczeństwa obsługi oraz osób postronnych, wszystkie stacje wyposażone są w kompletną, wewnętrzną instalację uziemiającą. Instalacja wykonywana jest zgodnie z obowiązującymi przepisami normatywnymi, jak również na podstawie standardów technicznych spółek dystrybucyjnych oraz indywidualnych wytycznych klientów.

Główna szyna uziemiająca wykonana jest z płaskownika stalowego ocynkowanego. Wszystkie przewodzące elementy wyposażenia stacji (obudowy rozdzielnic, drzwi, żaluzje wentylacyjne, itp.), podłączone są w sposób trwały do głównej szyny uziemiającej linkami miedzianymi lub bednarką FeZn. Opcjonalnie zarówno główna szyna uziemiająca, jak również wszystkie połączenia mogą być wykonane za pomocą płaskowników pomiedziowanych lub miedzianych.

Dodatkową, naturalną izolację stanowi betonowa obudowa, gwarantująca bezpieczeństwo nawet w przypadku uszkodzenia połączeń wewnętrznych z zewnętrzną instalacją uziemiającą.

Instalacja potrzeb własnych

Instalacja potrzeb własnych stanowi standardowe wyposażenie stacji transformatorowych. Składa się z rozdzielnicy potrzeb własnych z zabezpieczeniami obwodów elektrycznych, instalacji oświetleniowej oraz kompletu gniazd i łączników koniecznych do jej prawidłowego działania.

Lokalizacja opraw oświetleniowych, przystosowanych do montażu energooszczędnych źródeł światła, jest tak zaprojektowana, aby zapewnić natężenie oświetlenia min. 200 lx mierzone 1 m nad posadzką stacji. Opcjonalnie stacje można wyposażyć w system oświetlenia awaryjnego.

W zależności od wymagań klienta, jak również ze względu na rodzaj montowanych wewnątrz urządzeń oraz warunków lokalizacyjnych, stacje mogą być wyposażone w instalację grzewczą, wentylacyjną lub klimatyzatory. Sterowanie odbywa się w sposób pełni automatyczny, natomiast czujniki temperatury czy wilgotności rozmieszczane są w taki sposób aby zapewnić optymalne warunki pracy wszystkich urządzeń.

Fundament

Konstrukcja

Fundament stacji z wewnętrznym korytarzem obsługi, podobnie jak bryła główna wykonany jest, jako kompletna, przestrzenna, samonośna konstrukcja żelbetowa (monolityczny odlew ścian bocznych wraz z płytą posadzkową) z betonu klasy co najmniej C30/37. Podobną konstrukcję posiadają również części fundamentowe stacji transformatorowych z obsługą zewnętrzną oraz złącz kablowych SN w obudowach betonowych.
Fundamenty posiadają wydzielone przedziały, jednym z nich jest misa olejowa, mogąca pomieścić co najmniej 100% pojemności oleju z zamontowanego w stacji transformatora lub ich wielokrotności.

Dzięki specjalnej recepturze, fundament posiada właściwości wodo- i olejoodporności, co w skuteczny sposób uniemożliwia wnikanie wody do jego wnętrza, jak również zapobiega przedostaniu się oleju transformatorowego na zewnątrz w razie awarii samych transformatorów. Dodatkowo od zewnątrz zabezpieczony jest masą hydroizolacyjną chroniącą przed niszczącym wpływem wód gruntowych.

Oprócz misy olejowej, fundamenty stacji transformatorowych i złącz kablowych posiadają również przedział kablowy ze zintegrowanymi przepustami kabli SN oraz nN (wykonanymi na etapie prefabrykacji fundamentu) w ilości umożliwiającej podłączenie wszystkich kabli zasilających oraz odpływowych w pełnym zakresie przekroju żył roboczych od 25 – 300 mm2. Przepusty kablowe przygotowane są do montażu szczelnych wkładów uszczelniających. Ich ilość oraz rodzaj powinien być określony na etapie zamówienia.

Fundament posiada również otwory umożliwiające wyprowadzenie oraz uszczelnienie przewodów lub bednarek wewnętrznej instalacji uziemiającej, która łączy się z uziomem otokowym.

Zarówno przepusty kablowe jak i wkłady uszczelniające posiadają pełne badania wykonane w akredytowanym laboratorium, potwierdzające ich wodo- i gazoszczelność na poziomie 5 bar.

Przepusty i uszczelnienia kabli SN i nN

System zamkniętych przepustów membranowych typu APP
oraz wkładów uszczelniających w technologii „mechanicznego sprężania” typu APW

Przepusty zamknięte
APP-100
średnica do membrany 113 mm
średnica za membraną 103 mm
APP-150
średnica do membrany 163 mm
średnica za membraną 153 mm
Wkłady uszczelniające
APW1-100/30/U
zakres średnic 1 x 24 - 63 mm
przekroje kabli 1 x 50 - 240 mm2
APW3-150/30/3xU
zakres średnic 3 x 30 - 41 mm
przekroje kabli 3 x 70 - 300 mm2
Wkłady zamykające
APWZ-100
APWZ-150

Przepusty typu płytowego

przepust SN 6 otworów rury Ø66
przepust nN 10 otworów rury Ø66

Uszczelnienia instalacji uziemiającej

Uszczelnienie bednarki (płaskownik)
Uszczelnienie i zacisk uziomu bednarki (śruba M12)

Uwaga!
Po ustaleniu z producentem, istnieje możliwość zastosowania innych systemów przepustów oraz uszczelnień.

Dachy

Dach betonowy - wyposażenie podstawowe

W standardowych wykonaniach, stacje transformatorowe wyposażane są w dachy betonowe, które chronią zamontowane wewnątrz urządzenia przed czynnikami zewnętrznymi oraz gwarantują odpowiednią klasy oddzielenia pożarowego stropu. Wykonane są podobnie jak obudowy ze zbrojonego betonu klasy C30/37. Przygotowane są do podłączenia ze zbrojeniem bryły głównej stacji, tworząc jednolitą klatkę zmniejszającą promieniowanie elektromagnetyczne, które może być generowane przez zamontowane wewnątrz stacji urządzenia. Zewnętrzna część dachu zabezpieczona jest powłokami lakierniczymi odpornymi na warunki klimatyczne oraz promieniowanie UV.

  • Spadek ~ 2-3o,
  • Wysokość ponad poziom bryły stacji - 130 mm,
  • Odporność na obciążenie mechaniczne - 2500 N/m2.
Kolor
RAL 9016 RAL 5010 RAL 8004
RAL 7032 RAL 6001 RAL 8007
RAL 3003 RAL 7024 RAL 8017

Dach metalowe (nakładki architektoniczne) - wyposażenie opcjonalne - przykłady

Dachy metalowe stosowane są głównie w miejscach gdzie ze względów architektonicznych konieczne jest nawiązanie do istniejących obiektów.
Rama dachu wykonana jest ze stali konstrukcyjnej zabezpieczonej antykorozyjnie. Pokrycie może być wykonane w jednym z wielu wariantów np. blacha dachówkowa, dachówka ceramiczna, czy gont bitumiczny.
Ze względu na bogaty asortyment produkowanych obudów stacji transformatorowych, zarówno wysokość (ponad poziom bryły głównej), jak i kąt nachylenia dachów, będą zależne od gabarytów stacji, co należy mieć na uwadze podczas wykonywania projektów budowlanych. Aby zachować odpowiednią klasę oddzielenia pożarowego stropu stacji, dachy metalowe wykonywane są jako nakładki architektoniczne na dach betonowy. W takich przypadkach ich wysokość podawana jest łącznie z dachem betonowym. Jeśli nie jest wymagane zapewnienie odporności ogniowej, możliwe jest wykonanie dachu metalowego jako niezależna, samonośna konstrukcja.

Dachy niskie

Czterospadowe (kopertowe)
Spadek: 20-25o, wysokość: 700-800 mm

Dach czterospadowy (kopertowy) stacji kontenerowej

Dwuspadowe
Spadek: 20-25o, wysokość: 700-800 mm

Dach dwuspadowy stacji kontenerowej

Jednospadowe
Spadek: 10-12o, wysokość: 400-800 mm

Dach jednospadowy stacji kontenerowej
Dachy wysokie, wykonania specjalne

Czterospadowe (kopertowe)
Spadek: 30-40o, wysokość: 1200 mm

Dach czterospadowy (kopertowy) stacji kontenerowej

Dwuspadowe
Spadek: 30-40o, wysokość: 1200 mm

Dach dwuspadowy stacji kontenerowej

W stylu zakopiańskim
Spadek: 45-50o, wysokość: 1850-2500 mm

Dach w stylu Zakopiańskim stacji kontenerowej

Uwaga!
Po uzgodnieniu z producentem, istnieje możliwość wykonania dachu wg indywidualnego projektu.

Rodzaje pokrycia dachów - przykłady

Blacha dachówkowa lub trapezowa Kolor Dachówka
ceramiczna
Gont
bitumiczny
Kolor
BTX 2710 (czerwony) Czerwony
BTX 6701 (brąz ciemny)
RAL 8017 (brąz ciemny)
Brązowy
BTX 7700 (grafit/czarny)
BTX 2610 (grafit/szary)
Grafitowy
BTX 4702 (zielony ciemny) Zielony
RAL 5010 (niebieski) Czarny
RAL 9016 (biały) Melanż
Wykończenie / struktura: BTX - gruby mat. RAL - połysk

Uwaga:
Katalog zawiera przykładowe warianty zarówno materiałowe jak i kolorystyczne pokryć dachowych.
Prezentowane kolory mogą się różnić od tych w rzeczywistości! Przy doborze kolorów należy zawsze porównywać z oryginalnym wzornikiem kolorów.
Po uzgodnieniu z producentem istnieje możliwość opcjonalnego wykonania pokrycia dachu wg indywidualnego projektu.

Orynnowanie dachów - wyposażenie opcjonalne - przykłady

Kolor
RAL 8019 RAL 7016
RAL 9010 RAL 6009
RAL 9017 RAL 8004

Przykładowy producent: http://gamrat.pl/oferta/systemy-rynnowe

Nazewnictwo stacji

Nazewnictwo stacji kontenerowych

Nazewnictwo stacji - przykłady

MRw-b1(pp) 20/630-4"d”
Przykład nazewnictwa stacji kontenerowej MRw-b1(pp) 20/630-4”d”
MRw-b(pp) 20/2x630-4"a”
Przykład nazewnictwa stacji kontenerowej MRw-b(pp) 20/2x630-4”a”
MRw-bpp 20/630-3"a”
Przykład nazewnictwa stacji kontenerowej MRw-bpp 20/630-3”a”
MRw-b(pp) 20/2x630-5"b”
Przykład nazewnictwa stacji kontenerowej MRw-b(pp) 20/2x630-5”b”
Mzb1 20/630-4"a”
Przykład nazewnictwa stacji kontenerowej Mzb1 20/630-4”a”
Mzb2 (4,7x3) 20/2x1250-6
Przykład nazewnictwa stacji kontenerowej Mzb2 (4,7x3) 20/2x1250-6
Mzb2 (2,54x1,98) 20/630-4
Przykład nazewnictwa stacji kontenerowej Mzb2 (2,54x1,98) 20/630-4
Mzb2 (4,2x2,6) 20/2x630-5
Przykład nazewnictwa stacji kontenerowej Mzb2 (4,2x2,6) 20/2x630-5
MRw-bS 20/4x1250-18
Przykład nazewnictwa stacji kontenerowej MRw-bS 20/4x1250-18

Zestawienie produkowanych obudów

Obudowy betonowe dedykowane dla złącz kablowych SN z obudową zewnętrzna typu ZK-SN
ZK-SN (1,5x1,1)
Obudowy betonowe ZK-SN (1,5x1,1)
ZK-SN (1,8x1,1)
Obudowy betonowe ZK-SN (1,8x1,1)
ZK-SN (2,4x1,16)
Obudowy betonowe ZK-SN (2,4x1,16)
ZK-SN (3,0x1,3), ZK-SN (3,5x1,65)
Obudowy betonowe ZK-SN (3,0x1,3), ZK-SN (3,5x1,65)
Obudowy betonowe dedykowane dla stacji transformatorowych z obsługą zewnętrzną typu Mzb
Mzb2 (2,4x1,16)
Obudowy betonowe Mzb2 (2,4x1,16)
Mzb1
Obudowy betonowe Mzb1
Mzb2 (3x1,3)
Obudowy betonowe Mzb2 (3x1,3)
Mzb2 (3x1,5 lub 1,65)
Obudowy betonowe Mzb2 (3x1,5 lub 1,65)
Mzb2 (3,2x1,5 lub 1,65)
Obudowy betonowe Mzb2 (3,2x1,5 lub 1,65)
Mzb2 (2,9x2,1)
Obudowy betonowe Mzb2 (2,9x2,1)
Mzb2 (2,54x1,98) (dotychczas Minibox)
Obudowy betonowe Mzb2 (2,54x1,98) (dotychczas Minibox)
Mzb2"b”
Obudowy betonowe Mzb2”b”
Mzb2 (3,15x2,6), Mzb2 (4,76-3,06)
Obudowy betonowe Mzb2 (3,15x2,6), Mzb2 (4,76-3,06)
Obudowy betonowe dedykowane dla stacji transformatorowych z wewnętrznym korytarzem obsługi typu MRw-b
MRw-b1(pp)
Obudowy betonowe MRw-b1(pp)
MRw-b2(pp)
Obudowy betonowe MRw-b2(pp)
MRw-b(pp) 20/630-3
Obudowy betonowe MRw-b(pp) 20/630-3
MRw-b(pp) 20/630-4
Obudowy betonowe MRw-b(pp) 20/630-4
MRw-b(pp) (5,4x2,6)
Obudowy betonowe MRw-b(pp) (5,4x2,6)
MRw-b(pp) (6,1x2,6 8,16x3,06)
Obudowy betonowe MRw-b(pp) (6,1x2,6 8,16x3,06)
MRw-b(pp) (3,06x3,56)
Obudowy betonowe MRw-b(pp) (3,06x3,56)
MRw-b(pp) (4,76x3,56 6,16x3,56)
Obudowy betonowe MRw-b(pp) (4,76x3,56 6,16x3,56)

Uwaga:
Na widokach przedstawiono standardowe wysokości obudów. Możliwe jest wykonanie bryły głównej stacji do wysokości 3500 mm, jednak takie rozwiązania należy każdorazowo konsultować z producentem.

Transport

ZPUE S.A. jako nieliczna z firm produkujących prefabrykowane stacje kontenerowe posiada własną flotę. Świadczenie usług transportowych ma na celu obniżenie kosztów dostaw urządzeń ZPUE S.A. i podniesienie jakości obsługi klienta. W naszej ofercie posiadamy zestaw transportowy o dopuszczalnej masie całkowitej 70 ton, który może przewozić nawet 50 ton ładunku. Nasze ciągniki to modele najnowszej generacji, o emisji spalin Euro6 (norma dopuszczalnych emisji spalin w nowych pojazdach sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej).

Przykład transportu stacji transformatorowej

Posadowienie stacji typu MRw-b

Pierwszym etapem posadowienia stacji jest wykonanie w ziemi wykopu. W przygotowanym wykopie należy wykonać zewnętrzne uziemienie stacji w formie otoku uziemiającego lub inne zgodne z lokalnymi wymaganiami w zakresie uziemienia urządzeń elektroenergetycznych.

Pod fundamentem należy wykonać podsypkę piaskowo-żwirową o docelowej grubości minimum 20 cm (stan po zagęszczeniu). Grubość „poduszki” piaskowo-żwirowej musi być dostosowana do lokalnych warunków gruntowo-wodnych i lokalnej strefy przemarzania. Powierzchnia podsypki piaskowo-żwirowej musi być wypoziomowana w płaszczyźnie posadowienia stacji, a jakość przygotowania podłoża w wykopie potwierdzona w protokole odbioru.

W tak przygotowanym miejscu należy ustawić misę fundamentową stacji. Na ściany misy fundamentowej stacji ułożyć pojedynczą warstwę taśmy uszczelniającej. Należy zwrócić uwagę, aby taśma uszczelniająca nie nakładała się na siebie (aby nie była ułożona podwójnie). Podczas układania taśmy uszczelniającej nie należy jej rozciągać, może to spowodować jej uszkodzenie lub deformację.

Na przygotowany fundament należy równo ustawić bryłę główną stacji, a następnie dach.

Obsypanie fundamentu wykonywać stopniowo, zagęszczanymi 20 cm warstwami gruntu filtrującego. Należy zwrócić szczególną uwagę na zasypywanie wykopu w miejscu styku ze ścianą fundamentu, aby nie przerwać wykonanej hydroizolacji powierzchni pionowych. Zachować szczególną ostrożność w miejscu wprowadzenia kabli do przepustów, gdyż zagęszczanie mechaniczne może spowodować uszkodzenie przepustów lub kabli.

Ważne jest aby ściany misy fundamentowej wystawały nie mniej niż 10 cm ponad poziom terenu wykończonego. Posadowienie w złożonych i skomplikowanych warunkach gruntowo – wodnych, na terenach górniczych i po górniczych zaleca się po wykonaniu odrębnego, indywidualnego opracowania przez uprawnioną jednostkę projektową, z wymaganą dokumentacją geologiczno – inżynierską, pod nadzorem budowlanym prowadzonym przez osoby do tego uprawnione.

Przykładowe posadowienie stacji z wewnętrznym korytarzem obsługi

Przykładowe posadowienie stacji z wewnętrznym korytarzem obsługi

Uwaga:
Powyższy schemat posadowienia, ze względu na sposób podnoszenia bryły głównej, dedykowany jest dla stacji o wymiarach nie przekraczających: dł.: 5460; szer.: 3060; wys.: 2350.

Posadowienie stacji typu MRw-bS

Posadowienie stacji typu MRw-bS wykonyjemy analogicznie jak dla stacji typu MRw-b z tą różnicą, że po wykonaniu podsypki piaskowo-żwirowej wylewamy żelbetową płytę stabilizacyjną, która zapobiega klawiszowaniu i nierównemu osiadaniu pojedynczych stacji. Zalecana minimalna grubość płyty żelbetowej 20 cm, beton klasy C16/20, minimalne zbrojenie siatkami górą i dołem z prętów żebrowanych góra/dół Ø10/Ø12mm w rozstawie maks. 25 cm, ze stali AIIIN (np. RB 500W, 20G2VY-b – stal spajalna), zbrojenie górne i dolne przesunięte względem siebie o połowę oczka siatki.

Faktyczna i docelowa grubość płyty stabilizacyjnej i zastosowane zbrojenie winny być zweryfikowane obliczeniami konstrukcyjnymi, z uwzględnieniem nośności gruntu w miejscu posadowienia, uwzględniając ciężar kompletnej stacji z wyposażeniem.

Przykładowe posadowienie stacji z obsługą zewnętrzną

Uwaga:
Posadowienie stacji o wymiarach powyżej: dł.: 5460; szer.: 3060; wys.: 2350 należy wykonać analogicznie jak na powyższym rysunku (elementy służące do podnoszenia stacji należy wkręcać, w zależności od wariantu wykonania, w przygotowane tuleje umieszczone w dolnej części ścianach bocznych lub podłodze).

Posadowienie stacji z obsługą zewnętrzną typu Mzb

Przygotowanie miejsca posadowienie stacji z obsługą zewnętrzną typu Mzb należy wykonać analogicznie jak dla stacji typu MRw-b.

Różnica wynikać będzie jedynie z konstrukcji stacji. W przypadku stacji typu MRw-b, część fundamentowa i bryła główna stanowią dwa niezależne elementy, natomiast w przypadku stacji z obsługą zewnętrzną typu Mzb elementy te stanowią jedną całość (połączenie części fundamentowej z bryłą główną), którą należy posadowić w przygotowanym wykopie. Następnie wstawiamy od góry (przed zamontowaniem dachu) transformator i w ostatnim etapie montujemy dach na bryle głównej stacji.

Nasza strona korzysta z plików cookie. Korzystając z niej zgadzasz się na ich stosowanie oraz na przetwarzanie danych. Dodatkowe informacje